overlay

Dünya Tuza Dikkat Haftası

Daha Fazla Lezzet, Daha Az Tuz

8-14 Mart 2021

Küresel COVID-19 Pandemisi yemek tüketimimiz  de dahil olmak üzere birçok yönden hayatımızı değiştirdi. Tüm dünyada virüsün yayılmasını yavaşlatmaya yardımcı olmak için getirilen kısıtlamalar, sosyalleşmek ve dışarıda zaman geçirmek için harcadığımız süreyi azaltıyor. Evde geçirdiğimiz zamandaki artış ile orantılı olarak mutfaklarda daha çok zaman geçirmeye başladık ve  farklı lezzetler, tarifler denemeye daha çok vakit ayırır olduk.

Vücutta sıvı dengesinin ve dolayısıyla kan basıncının düzenlenmesinde, asit-baz dengesinin sağlanmasında ve sinir-kas sisteminde uyarıların iletilmesinde tuzun önemli görevleri bulunmaktadır. Ancak aşırı miktarda tüketildiğinde birçok sağlık problemine neden olmakta ve insan sağlığını olumsuz etkileyen bir halk sağlığı problemine dönüşmektedir.

 Dünya Sağlık Örgütü;  yüksek tansiyon, kalp hastalıkları, böbrek hastalıkları başta olmak üzere şişmanlık, şeker hastalığı ve bazı kanser türlerinden korunmak ve kemik sağlığını korumak amacıyla tüketilmesi gereken tuz miktarını günde 5 gram (bir tepeleme çay kaşığı veya 1 silme tatlı kaşığı) olarak önermektedir. Günlük olarak tüketilmesi önerilen bu miktar; gün içinde tüm besinlerimizle aldığımız tuzu (sodyumu) da kapsamaktadır.

Aslında günlük hayatımızda yapacağımız bazı değişikliklerle tuz tüketimimizi azaltmamız mümkündür. Yemeklerimizde kullandığımız tuzu yarı yarıya azaltarak, sofrada yemeğe sonradan tuz eklemeyerek, turşu, peynir, zeytin, atıştırmalık ürünler (cips, kraker, patlamış mısır), tuzlu kuruyemişler, sosis-salam-sucuk gibi yiyeceklerdeki gizli tuza dikkat ederek bunların tüketim miktarlarını ayarlayarak, satın aldığımız ürünlerin etiketlerini okuyarak tuzsuz ya da tuzu azaltılmış ürünleri tercih ederek, fastfood ürünlerini sık tüketmeyerek tükettiğimiz tuz miktarını azaltabiliriz.

Ev yapımı yemeklere lezzet katmak için de  yemeklerde tuz yerine; limon, maydanoz, dereotu, soğan, sarımsak, sirke ve çeşitli baharatlar gibi    diğer lezzet arttırıcıları kullanılabiliriz.

Bu yılki Tuza Dikkat Haftasında; kültürümüzü ve toplumumuzu şekillendiren yemekleri, ev yemeklerini hazırlarken daha az tuz kullanmamız gerektiğini vurguluyor ve “Daha Fazla Lezzet, Daha Az Tuz” diyoruz.